Od września Szkoła Podstawowa nr 4 im. Janusza Kusocińskiego w Inowrocławiu realizuje międzynarodowy projekt w ramach europejskiego programu Erasmus+ w sektorze edukacja szkolna. Jest to projekt dwuletni, w którym będą uczestniczyć głównie klasy siódme.
- Językiem komunikacji jest francuski, a klasy siódme w naszej szkole uczą się tego języka jako drugiego języka obcego. Zdaję sobie sprawę, że to dopiero ich pierwsze kroki w poznawaniu francuskiego, dlatego wspomagać się będziemy językiem angielskim. Chciałabym, by dla uczniów była to przygoda, która uzmysłowi im, iż ich rówieśnicy ze szkół w krajach partnerskich pracują w tym samym czasie nad tym samym, a znajomość języków obcych jest świetnym narzędziem do poznania innych ludzi, innych kultur – wyjaśnia nauczycielka języka francuskiego i koordynatorka projektu w szkole Renata Sadowska.
Tematyka projektu jest bardzo aktualna i dotyczy nas wszystkich. To zmiany klimatyczne, a jego tytuł „VERT- Volontariat, Engagement, Responsabilité, Transfert de bonnes pratiques”, co oznacza Wolontariat, Zaangażowanie, Odpowiedzialność, Przekazywanie dobrych praktyk.
Projekt zakłada prawdziwe podejście multidyscyplinarne obejmujące połączenie wszystkich dziedzin nauki, zwłaszcza matematyki, geografii, biologii, historii, wiedzy o społeczeństwie czy sztuk plastycznych.
Uczniowie z sześciu szkół partnerskich z Rumunii, Bułgarii, Portugalii, Grecji, Włoch i Polski będą uczyć się prognozować, stawiać hipotezy, dyskutować, testować i argumentować, tworząc warunki do podejmowania właściwych decyzji i rozwiązań w celu poprawy problemu, jakim są dzisiaj zmiany klimatyczne.
Podczas swoich działań i poszukiwań dzieci będą dyskutować i rozumować, dzielić się swoimi pomysłami i ich wynikami, aktywnie rozwijać swoje zrozumienie tematu, wspierane przez własne badania.
Działania w ramach projektu pomogą uczniom rozwijać ich kompetencje społeczne i obywatelskie oraz zachęcą do efektywnego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych i aktywnego uczenia się.